måndag 12 december 2011

Det blir inte alltid som man tänkt sig...

Förra helgen bakade vi pepparkakor, och då hade vi så mycket deg att jag bestämde mig för att baka delarna till ett pepparkakshus. Ihopsättningen skedde i helgen. I vanliga fall (eller, ja, för typ 15 år sedan då jag gjorde ett hus senast...) använde jag smält socker. Men eftersom jag tänkte att barnen skulle vara med och dekorera och smält socker är väldigt varmt, bestämde jag mig för att limma med kristyr... Note to self: Gör INTE det nästa år!!! Kristyr tar nämligen lång tid på sig att stelna och man måste alltså hålla delarna helt stilla för att de ska fastna... Jag bad faktiskt barnen att gå ut ur köket ett tag för att jag inte ville att de skulle lära sig allt för många nya ord som de i alla fall inte får använda...
Men efter många faan och femtioelva helvete står det nu ett hus. Snett, vint, osymetriskt, glipigt och andra sådana ord, men det håller ihop!! Eftersom det kladdade så mycket att göra huset, tog jag en paus (över natten) innan jag satte dit den sista takdelen - och alltså fick jag då göra mer kristyr. Så då fick några pepparkakor lite dekoration också.



Dessutom blev det lussebullar bakat. De fick jäsa lite längre än vad det var meningen, det var ju skidskytte på tv... Men jag knuffade bara till degen lite så fick den jäsa en stund till :)

Sen blev det alla möjliga varianter på bullar, katter, flätor, bilar, skotrar, fotbollar, skålar, ormar, maskar, fönster, krummelurer och en och annan liten "vanlig" lussebulleform. Men varför ska de bara se ut på samma sätt för???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar