lördag 3 november 2012

Gravdekoration

Igår gick jag och storasyster in i skogen och var lite busiga... vi plockade mossa. Annars när jag har plockat mossa har jag tagit sådan som redan varit lös, men igår orkade vi inte gå så långt och där vi var fanns ingen lös mossa... Men men, allvarligare brott har begåtts :)

Det var ju som bekant Alla helgons dag igår och då ville vi ju göra något fint till pappa/morfars grav.
Jag klippte ut två hjärtan från ett hönsnät, det ena något större än det andra. Vek upp kanterna runt det större hjärtat och placerade ut mossan. Sen lade jag även mossa åt andra hållet, så om man vänder på hjärtat är det mossa även där. Sen tog jag den mindre hjärtdelen och lade på baksidan och böjde ihop och flätade samman de båda hönsnätsdelarna.
Under tiden jag höll på med detta hade storasyster fått hjälp av M att borra hål i ett gäng kastanjer som hon trädde på en ståltråd. Den fäste vi fast med ytterligare lite ståltråd runt mosshjärtat.
Lillebror bidrog med ett fint löv som han hittat.
Det hade börjat skymma när vi kom till graven och den fina lyktan som redan fanns lyste så fint. 
Vi var även förbi M:s mor- och farföräldrars gravar och överallt var det mycket folk som ville hedra sina avlidna och många dekorationer och ljus som lyste. Vackert och stämningsfullt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar