lördag 18 augusti 2012

Blommor, sylt och saft

Jag måste säga att jag älskar vår trädgård. Det är små rum med olika delar. Bl.a. har vi odlingslådor i ett hörn, bärbuskar i ett annat och lekstuga och gungor i ett tredje.
Jag är dessutom sådan person som gillar att ta tillvara det trädgården ger. Så under två dagar gjorde jag:
Svartvinbärssylt, Krusbärssylt, Röd- och vit vinbärsgele, samt att jag tog upp nästan all rabarber som var kvar, vilket resulterade i 12 liter rabarber skuren i små bitar. Detta gjorde jag saft på, ett recept jag har med rabarber, citron, socker, citronsyra och kokande vatten. Detta häller man ihop och låter det stå i rumstemp i 3-4 dagar, samt svalare i 2-3 dagar. Rör om några gånger/dag. Sen silar man detta och häller upp i plastburkar och ställer i frysen. Sen tar man en sked eller två till en bringare med vatten så får man kall saft. Och den håller sig väldigt länge. Denna omgång gav 15 liter saft... så vi lär ha för en tid framöver :)

Dessutom skördade vi våra vitlökar som vi satte i höstas. Av två stora lökar blev det 25 stycken nya. Dessa har jag flätat ihop i flera små flätor, som nu hänger på tork i tvättstugan. Så där lär det inte komma in några vampyrer i alla fall :)

Sen har jag också klippt ner lavendeln som vi har vid vinbärsbuskarna som skydd mot ohyra. Att det sen doftar underbart är bara ett plus! Det blev massor av små buketter samt en stor påse med blommor som ska få torka. Men jag var verkligen inte ensam i mitt arbete, jag hade sällskap av säkert ett 50 tal humlor, så det var ett under att jag inte blev stucken!



Vi har haft ett hav av ringblommor i en av våra odlingslådor, jag klippte av några och satte i ett litet arrangemang på bordet.
Vi har även provat att ha ringblommor i salladen, men det var inte jättegott, så det får nog bara vara med som dekoration i fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar