lördag 22 december 2012

Julkulor

I torsdags var det julavslutning och jag tog med barnen hem direkt efter, för nu skulle vi pyssla!!!
Vi fick även besök och hjälp av min kompis "pysselproffset" Gerda.
Fokus blev julkulor i olika varianter:
 
Dessa  genomskinliga kulor köpte jag på Panduro, vi hällde i ett ocenlack och hällde ut överflödet. Sen i med glitter, stjärnor, hjärtan och vad man nu ville ha för dekorationer. Det var lite pyssligt att få det att täcka överallt, det klumpade gärna ihop sig, men när det väl börjat stelna så ställde vi dem upp och ner och så fick de torka. Resultatet blev riktigt bra - om jag får säga det själv :)
 
 Till nästa julkula stansade vi ut cirklar ur olika fina julpapper, vek dem dubbelt och satte ihop dem två och två och sen satte vi ihop dem med 2 andra. så det blev alltså 6 ciklar till varje kula. Sen trädde vi igenom ett snöre och trädde på lite pärlor.
 
Den sista varianten var den enklaste. Pappersremsor och jungfruben samt en hålgörare för att underlätta. Gör hål både i underkant och överkant på alla remsor, trä på ett antal (vi hade 8 remsor) på ett jungfruben, trä sedan den nedre delen på remsan på ytterligare ett jungfruben. Sprid ut remsorna till en boll. Jag satte även i en hängare i övre delen.
 
Vi vek ihop en låda av kartong, fäste lite snöre runt, la i lite skyddspapper och fyllde med några kulor som vi gav i julklapp till våra grannar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar