onsdag 28 oktober 2009

Bästa musli i stada!!!

Japp, den står i ugnen och rostas lite lätt... I lite drygt en vecka har vi haft cornflakes till frukostfilen... not really my cup of tea, om man säger så. Jag vill ha MIN "solbacka musli".
Nu är gubben iväg med lillkillen på 3 års koll - för att se om han verkligen är så stor som 3 år :) (lite skrämselpropaganda för att han ska sluta leka bäbis). Storasyster ville hänga med och kolla, så vips - hela huset för mig själv!!!

Så jag har hunnit fixat till spökkostymen till imorgon så hon slipper se ut som en medlem i KKK, vi får se när de kommer hem om det går hem.
Jag har även förberett lite mys tills familjen kommer hem, det blev nämligen bara lite blodpudding innan de åkte och då mina barn äter väldigt lååånnngsaaaamt hann de inte få i sig så mycket. Så det blir tunnbröd och varm choklad (varför frångå ett fungerande koncept?)

Sen har jag alltså också gjort min kära musli, för er som ännu inte haft förmånen att smaka detta underverk till flingor (ja, jag ÄLSKAR det här receptet som jag egenhändigt snott från en tidigare arbetsplats) Här är receptet:

1 l Havregryn
1 l Rågflingor
2 dl vetegroddar
2 dl hackade nötter (kan givetvis uteslutas om man inte tål de små rackarna)
3 dl kokosflingor
2-2,5 dl råsocker
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön (eller solroskärnor)
1 dl linfrön

Blanda ihop:
1,5 dl vatten
1,5 dl olja (brukar använda rapsolja, men idag blev det olivolja, återkommer med resultat)
1 tsk salt
1 tsk vaniljsocker (eller vanilinsocker)
1 tsk kanel
Häll detta över havregrynblandningen och blanda runt

Bred ut alltihopa i en långpanna ställ in i ugnen på 185 grader.
Jag brukar röra om 1 gång var 15 minut tills det känns som om muslin börjar få rätt färg = smaksak (idag blev det ca 40 min). Sen stänger jag av värmen och låter den stå på eftervärme, gärna över natten så den torkar ordentligt. Sen kan man hälla i 1,5 dl torkad frukt om man vill. Men om man vill ha frukten mjuk bör man tillsätta dem direkt i filen.
Jag gjorde misstaget en gång att tillsätta torkad frukt för tidigit, alltså muslin var inte tillräckligt torr. Det gjorde att frukten blev alldeles stenhård, speciellt katrinplommona - de gick inte att äta. Dessvärre upptäckte jag detta efter det att jag gett bort en burk till grannarna... ooops.

Dags att tända ljusen, snart kommer de hem.

Ps: Jag mår mycket bättre nu, världen snurrar inte längre, tänk vad lite slappande kan göra susen :) (Håll tummarna att det håller i sig!!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar